Måste jag läsa 2500 poäng för att få gymnasieexamen?

19 sep 2016
Hej!
Jag går andra året på vård- och omsorgsprogrammet, jag har valt bort både matte 2, och engelska 6 och mina lärare säger att jag behöver ha 2 andra kurser för att få ihop 2500 poäng för att kunna ta studenten.
Jag fick lite smått panik, jag har även valt bort mitt IV val.
Kommer inte jag att kunna ta studenten om jag inte lägger på mer kurser? Måste man ha 2500 poäng för att kunna ta studenten?

19 sep 2016

För att kunna få ut en gymnasieexamen behöver du ha läst en utbildning som innefattat 2500 poäng. Sedan behöver du inte ha godkänt i alla de 2500 poängen för att kunna få ut gymnasieexamen, i viss mån beroende på vilka kurser det handlar om.

Exakt vad som ingår i en gymnasieexamen kan du läsa om här: http://gymnasieinfo.se/artikel/gymnasieexamen

Utifrån det du skriver låter det som en bra idé att prata med dina lärare och även studie- och yrkesvägledare om du inte redan gjort det för att reda ut vad som gäller för dig framöver.

Stort lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV