👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Går det att byta skola under terminen?

16 sep 2016
Hej! Kan man typ i mitten av ettan på gymnasiet byta skola men med samma linje, om man kontaktar skolan jag vill börja på? Vilka betyg isfåll kollar de på ? kollar de på mina betyg från nian eller ? Just nu är det fullt i kö på denna skolan jag vill börja på , kan det hända att det kan vara en ledig plats kanske i mitten av året eller är det omöjligt, Tacksam för svar.

19 sep 2016

Som du är inne på kan det gå att byta skola men det hänger på att det finns plats dit du vill byta till och att skolan tar emot elever där vilket inte är säkert. Om det är så att det är en kö (vilket du skriver om i din fråga) kan det ta tid innan det kan finnas en plats ledigt. Det kan gå att byta senare under terminen även om det är osäkert om det går eller inte och det är lättare att byta ju tidigare det sker på terminen/året.

Precis som du skriver är det bra att ta kontakt med skolan och förslagsvis studie- och yrkesvägledare där för att hitta en ledig plats eller ställa dig i kö i väntan på en ledig plats.

Lycka till framöver // Anders, SYV