Måste jag läsa språk?

06 sep 2016
Hej! Så jag har precis börjat på samhällsvetenskapliga programmet & jag undrar om jag verkligen behöver gå på ett språk? Kommer det att påverka betygen? Jag går nu på tyska & jag tycker att jag måste plugga mest på andra saker än språket.

07 sep 2016

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du menar just de moderna språken (t.ex. tyska som du nämner). I så fall är svaret ja, du måste läsa dessa ämnen då de ingår som minst med 200 poäng på samhällsvetenskapsprogrammet. Och ja, du kommer få betyg i dessas kurser vilket innebär att det kommer påverka betygssnittet som du har när du gått klart gymnasiet. Jag hoppas att du kan hitta en balans mellan de olika kurserna du läser.

Lycka till med dina språkstudier framöver // Anders, SYV