Angående högskoleprovet

03 sep 2016
Hej! jag tänker nu till hösten göra mitt första högskoleprov (trots jag är i år 1 på gymnasiet)
Händer något om jag får ett mindre bra resultat, kommer det påverka min antagning till högskola merit eller någonting negativt/positivt. Om jag sedan får ett bättre resultat stryks det gamla resultatet bara över och glöms?
mvh

11 sep 2016

När det gäller högskoleprovet så spelar det ingen roll om du skriver ett mindre bra resultat. Du kommer automatiskt söka med det som är bäst för dig, antingen ditt meritvärde eller resultat på högskoleprovet. Vidare stämmer det du skriver, alltså att om du skriver ett bättre resultat framöver, då kommer bara det bästa resultatet automatiskt att gälla.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV