Vilka betyg krävs för att komma in på tandläkarprogrammet?

31 aug 2016
Hej
Jag går sista året på gymnasiet och vill gärna vetta att vilka betyg krävs för att komma in i tandläkare programmet för att jag har väldigt olika betyg som B, c och även D.

mvh

11 sep 2016

Exakt vilka betyg som krävs är svårt att säga då det kan variera från år till år. Däremot kan du genom att titta på tidigare år poäng få en uppfattning om vad som ungefär krävs för att komma in. Beroende på vilken urvalsgrupp du hamnar i och att det kommer ske förändringar gällande urvalsgrupperna för sökning till högskolan är det än mer komplicerat att svara på.

Men för att ge dig en viss indikation krävdes det till höstterminen 2016 minst 20,63 för att komma in på ett av tandläkarprogrammen. Och för vissa krävdes det upp emot nästan 22 för att komma in.

Sedan finns det även andra sätt att komma in på, t.ex. via högskoleprovet.

Sidan där du kan hitta denna information är: http://statistik.uhr.se/

Med vänlig hälsning // Anders, SYV