Bli veterinär

31 aug 2016
Jag skulle vilja gå naturvetenskaps programmet med inriktning natur och samhälle. Men jag skulle vilja bli veterinär, är detta möjligt och vad måste jag ha för betyg i gymnasiet?

11 sep 2016

För att bli veterinär behöver du ha den grundläggande behörigheten (vilket t.ex. alla de högskoleförberedande programmen ger) samt ha läst följande fyra kurser: Matematik 4, Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2. Om du ser till att få med dig alla dessa kurser (du kommer bara läsa en av dem i grunden) då kommer du vara behörig att söka till veterinärprogrammet efter du läst klart gymnasiet. Så ja, det är möjligt men du måste hålla koll på att du får med alla kurserna.

Angående vilka betyg som krävs varierar detta lite från år till år men nu till HT 2016 krävdes det mellan 20,73-21,35 beroende på urvalsgrupp för att komma in på veterinärprogrammet.

Lycka till med framtida studier // Anders, SYV