Går det att byta program utan att gå om?

30 aug 2016
Hej! Jag skulle vilja ställa en fråga angående byte av linje, jag vill dock inte byta skola. Jag går tredje året på teknisk men är inte intresserad av det vi gör. Så min fråga är, skulle det vara möjligt att byta till samhäll (förutsatt att platser finns) utan att behöva gå om?

11 sep 2016

Det finns en teoretisk möjlighet att byta mellan program i samma skola, absolut. Om det sedan går att göra utan att behöva gå om är en lite klurigare fråga. För att kunna ta ut en examen från ett visst program på gymnasiet är det vissa kurser som behöver ingå där och du kommer antagligen sakna en del av dessa eftersom du inte läst på samhällsvetenskapsprogrammet tidigare. Däremot är det så att du bör prata med studie- och yrkesvägledare i din skola för att hen kan hjälpa dig med en bedömning av detta. Så prata med hen så kan du få hjälp att se om det går att byta program mellan teknik och samhället utan att behöva gå om.

Lycka till med eventuellt byte // Anders, SYV