Hur stor är chansen att komma in som reserv?

18 aug 2016
Hej! Jag undrar ifall de som står som reserver måste tacka ja ifall de får en plats? För jag står som reserv nummer 7 på en skola jag vill gå på och ifall alla reserver innan måste tack ja känns det ganska hopplöst eftersom hela 7 st måste hoppa av/byta skola för att jag ska kunna komma in.. Hur många tror du kommer byta/hoppa av ifall det finns 70 platser sammanlagt?
Tack på förhand

22 aug 2016

Gällande reservantagningen är det så att om har tackat ja till att stå som reserv och sedan kommer in, då hamnar du automatiskt där och styrks från den platsen du eventuellt har sedan tidigare. De som redan har en plats kan precis som du säger lämna en plats ledig om de hoppar av och inte vill ha platsen eller om de själva kommer in som reserver på ett, för dem, högre val. Exakt hur stor chans det är, eller hur många som kan tänkas hoppa av, det vågar jag inte spekulera i då det inte går att säga. Säkerligen finns det en chans att minst sju stycken inte längre vill ha sin plats, men exakt hur stor den är går ej att säga.

Stort lycka till med att komma in som reserv // Anders, SYV