👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Byta skola

17 aug 2016
Jag har gått ett år på gymnasiet och gillade inte min tid på skolan och var därför väldigt frånvarande från skolan (35%). Började inte gilla att gå i skolan fören i slutet av andra terminen men då sa rektorn att eftersom min frånvaro var jag tvungen att gå om för jag har flera F i samtliga ämnen och behöver gå om. Problemet är att jag inte vill gå på den här skolan längre då jag inte trivs i den längre och vill gå på nån bättre skola fast jag har för låg poäng för att komma in på de skolorna och studierna jag vill komma in på. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra i min situation och har väldigt mycket ångest för att jag inte vet vad jag ska göra.

22 aug 2016

Det är trist att höra om din situation och att du inte trivs i den skola där du går i dagsläget! Ändå tills innan året du fyller 20 har du chansen att söka om. Däremot är det för sent att söka i år då ansökningsprocessen redan varit igång ett tag och majoriteten av elever redan kommit in i en skola.

Vad du kan göra nu är att dels prata med studie- och yrkesvägledare i din skola som kanske dels kan hjälpa dig hitta ett sätt att trivas bättre i den skola du går nu eller se vilka andra alternativ som finns. Annars kan du ta hjälp av antagningskansliet där du bor se http://antagningskanslier.se/ som kanske kan hjälpa dig att hitta en skola där det finns lediga platser som du då kan byta till.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV