👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Presentationer inför grupp på gymnasiet

15 aug 2016
Hej, jag ska börja samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap. Jag har en stor fobi för att prata inför en stor grupp. Min fråga är om det är många presentationer på den linjen?

MVH Ninni

22 aug 2016

Hej Ninni,

Att prata framför en grupp av åhörare är det många som kan tycka är både lite och mycket jobbigt! Exakt hur många presentationer det är på den linjen kan jag inte svara på, du kan fråga skolan men antalet presentationer kommer vara olika från kurs till kurs. Således kommer du få en möjlighet att testa på presentation och kanske med tiden känna dig lite tryggare i situationen. Du kan med fördel prata med lärarna i de kurser där du ska ha presentation framför en grupp och höra vilka tips de kan ha som gör det enklare för dig. På så sätt kan de förhoppningsvis hjälpa dig att bli tryggare i att prata framför en grupp.

Lycka till framöver med dina studier // Anders, SYV