Sök utbildning 👉

Byte till vård- och omsorgsprogrammet och bli sjuksköterska

15 aug 2016
Hej jag har en fråga om gymnasieutbildningen. Mitt drömjobb är art bli sjuksköterska o just nu ska jag börja i 2:an och går i natur men det känns jätte jobbigt för mig skulle jag kunna byta program till vård och omsorg? Kommer jag börja i 1:an eller gå i 2:an som jag egentligen ska göra?

22 aug 2016

Tråkigt att höra att det känns jättejobbigt för dig! Om du inte redan har gjort det kan det vara bra att prata med personal i skolan för att höra om det finns något de kan göra för att göra din situation bättre.

Byten av program eller skola sker i mån av plats vilket innebär att det behöver finnas en ledig plats dit du vill byta för att det ska kunna gå att genomföra ett byte. Oftast är det enklast om du vänder dig till studie- och yrkesvägledare i din skola och pratar med hen. Det är även studie- och yrkesvägledaren som kan hjälpa dig med frågan om du skulle börja i 1:an eller 2:an på vård- och omsorgsprogrammet då vilket beror på om du anses klara av innehållet i programmet på två år eller inte. Ofta kan det vara svårt att byta mellan högskoleförberedande och yrkesförberedande program utan att behöva gå om från början.

Skulle det vara så att du byter från natur till vård- och omsorg vill jag bara påminna om vilka kurser du behöver läsa (förutom den grundläggande högskolebehörigheten)  för att senare direkt kunna gå vidare till studier för att bli sjuksköterska: Matematik 2, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Fysik 1a /Fysik 1b1+1b2 samt Kemi 1) och Samhällskunskap 1b /1a1+1a2.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV