Bli tandläkare om man läser teknikprogrammet?

29 jul 2016
Kan man bli tandläkare/Läkare om man går I teknikprogrammet?

02 aug 2016

Du blir inte automatiskt behörig på samma sätt som om du läser naturvetenskapliga programmet med den naturvetenskapliga inriktningen, men det kan gå! De kurser (utöver den grundläggande behörigheten) som du behöver ha läst är matematik 4, kemi 2, fysik 2 och biologi 2. Som minst kommer du på teknikprogrammet läsa matematik 1-3, fysik 1 och kemi 1 (samt även matematik 4 och fysik 2 om du väljer inriktningen teknikvetenskap) men du behöver komplettera till vissa ämnen, speciellt biologin. Beroende på vilken skola du vill läsa till kan dessa kurser finnas med att välja som programfördjupning och då blir det enklare att välja till dessa och sedan eventuellt en eller två som individuellt val.

Det korta svaret är till stor sannolikhet ja, men du behöver tänka på vilken inriktning du väljer samt se till att du får med de kurser som jag nämnt ovan.

Lycka till med dina framtida studieplaner // Anders, SYV