Läsa sam beteende och bli läkare?

28 jul 2016

Jag ska börja sista året på sam-beteende programmet och har kommit på att jag vill bli läkare, vad ska jag göra?

02 aug 2016

Det kan nog bli svårt att få till alla de kurser som krävs för att bli behörig till att studera vidare till läkare (matematik 4, kemi 2, fysik 2 och biologi 2) under ditt sista år. Ett alternativ är att om du har något val kvar att göra att du väljer till så många av dessa kurser som möjligt. Sedan kan du efter en examen från gymnasiet börja titta på vad t.ex. komvux i området där du kan erbjuda gällande att komplettera de kurser du saknar. Ofta finns det möjlighet att läsa till flera av de naturvetenskapligt orienterade kurserna i ett så kallat naturvetenskapligt basår.

Ovanstående är den snabbaste planen som jag kan komma på som gör att du kan studera vidare till läkare om du har de betyg/högskoleprovsresultat som krävs för att komma in inom en relativt kort tid efter gymnasiet.

Lycka till med framtida planer för att bli läkare // Anders, SYV