Kommer jag in som reserv?

19 jul 2016
Hej! Jag sökte VVS programmet och står som reserv 2, 16 sökande och 15 platser. Då bör jag väl ändå ha en stor chans att komma in? Det är väl endå inte helt omöjligt att dom tar in båda reserverna? Tacksam för svar!

02 aug 2016

Det är svårt att spekulera kring denna typ av fråga. Reservplatserna tilldelas de som står som reserv om någon av de som kommit in på programmen inte längre vill gå där eller blir uppflyttat till ett högre val. På grund av detta kan det vara så att det inte kommer in en enda reserv på ett program medan det på andra kommer in flera, även fast de har lika många sökande/platser.

För att svara på din fråga mer exakt: Nej, det är absolut inte omöjligt att de tar in båda reserverna utan det finns absolut en chans att du kan komma in på VVS-programmet som du har sökt till. Däremot kan jag inte svara på hur stor den chansen är.

Hoppas att du kommer in dit du sökt // Anders, SYV