Vill bli läkare efter natur, måste man ha alla A?

13 jul 2016
Hej! Det är så att jag ska börja naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur nu efter sommaren. Är väldigt nervös och orolig för precis allting. Mitt mål är att bli läkare, men har hört att man måste ha alla A för att komma in. Har haft vänner som har gjort högskoleprovet och de säger att man inte alls ska lita på högskoleprovet eftersom det är så svårt att få bra poäng därifrån också. Och jag vet att det är nästan omöjligt att jag ska få A i ämnen.
Tack på förhand

14 jul 2016

Det är roligt att höra om dina planer att börja studera naturvetenskap nu till hösten och om dina framtida planer för att bli läkare. Och du har rätt i det du skriver, det är höga krav för att komma in där oavsett om du söker via betyg eller högskoleprovet och då är det klart att du kan bli nervös och orolig.

Däremot vill jag försöka lugna dig lite! Betygen sätt inte på första dagen i skolan utan du kommer ha tid att studera innehållet i de olika kurserna och du kommer få chansen som alla andra att lära dig mycket inom de olika ämnena. I mina öron har du en styrka i att det låter som att du verkligen vill bli läkare vilket kan göra att du kommer vara högt motiverad till dina studier vilket hjälper och ökar dina chanser att få bra betyg. Att försöka vara fokuserad och ta ett steg i taget och därmed koncentrera dig på det du ska göra varje lektion etc. brukar också kunna hjälpa.

Om du har kamrater som tidigare studerat på gymnasiet kan det också vara en tanke att prata med dem och höra vilka lärdomar de har dragit som du också kan ta nytta av för att lyckas så bra som möjligt med studierna framöver!

Stort lycka till med dina studier efter sommaren och jag hoppas du får möjlighet att njuta av sommaren så mycket som möjligt // Anders, SYV