Sök utbildning 👉

Hur stor chans att bli antagen till gymnasiet, reservplats 5

05 jul 2016
Hej Gymnasium jag heter Dominic och bor i Södertälje. Jag är lite frustrerad över min behörighet för jag blev antagen i NTI i södertälje hamn där lägsta var 115 och medianen var 195 men det som är problemet med det hela är att jag VERKLIGEN vill in i Rönninge angående intresset inom SO ämnena där jag minst C på alla och att jag inte gillar teknik som det är i NTI min kompis brorsa sa dessutom till mig att inte gå till den skolan pågrund av miljön i klassen osv. Jag vill verkligen gå i Rönninge fast har reservplats 5 som jag verkligen vill komma in med 225 slutbetygs poäng. Det blir första året för mig i gymnasiet.

06 jul 2016

Hej Dominic,

Med reservplats 5 har du absolut en chans att komma in på skolan i Rönninge men det hänger ju på hur många av de som är före dig i kön som inte längre vill gå där eller som blir uppflyttade till andra val. Därför går det inte att säga säkert ännu om du har chansen att komma in som femte reserv eller inte. Reservantagningarna kommer ske nu i juli men även senare under augusti/september vilket gör att du fortfarande har chansen att komma in trots att du ligger som femte reserv nu. Mig veterligen finns det inget sätt som du kan öka dina chanser utan du får försöka ha is i magen och vänta till du får veta mer om hur det går för din ansökan.

Hoppas du för bra besked kring skolan framöver // Anders, SYV