Ångra mitt gymnasieval, hur gör jag?

04 jul 2016
Hejsan!
Nu är det så att jag har fått tillbaka min ansökan till gymnasiet och jag kom in på mitt förstahandsval. Men, jag har ändrat mig och kommit på att det inte är en linje som passar mig. Hur går jag tillvägas nu? För att kunna byta till en annan linje? Är det möjligt?

Mvh Wilma

05 jul 2016

Hej Wilma,

Det kan vara möjligt att byta till en annan inriktning, eller program/skola men det är inte helt enkelt. Antingen kan du söka och se om det finns några gymnasieskolor som har den inriktning som du vill läsa men inte har fullt antal elever, det är nog det enklaste sättet att komma in (du kan t.ex. söka via antagningskansliet enligt länken nedan). Utöver det kan du dels kontakta antagningskansliet där du bor (se alla antagningskanslier här) då det i vissa fall går att göra en sen ansökan via dem utan att tappa den plats du ändå har. I så fall kan du söka och om du har en del tur komma in på den inriktning som du vill läsa (att jag skriver tur, det har att göra med att du då hamnar efter i kön jämfört med övriga sökande som sökt dig ”som vanlig”)