👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Komma in på NA som reserv nr 2

02 jul 2016
Hej!
Undrar hur stor chans det finns att komma in på NA programmet när man står som reserv två?
Sedan undrar jag också varför jag inte har blivit antagen då jag uppnår 275 meritpoäng? Vad jag har sätt är att det är 295 M som krävs för att komma in i det programmet som jag har sökt.

05 jul 2016

Chansen att komma in som andra reserv, den är nog rätt god. Däremot finns det inga garantier för att det kommer bli så då det hänger på att någon som har kommit in antingen tackar nej till sin plats eller själv kommer in på ett högre rankat val. Så ingen kan nog lova att du kommer in, men chansen finns absolut för dig att det kan bli så.

Angående din andra fråga så förstår jag det inte riktigt. Om du har 275 poäng och 295 antingen är medel eller den undre gänsen så kommer du inte in för att det finns andra sökande som har högre poäng än vad du har eller har kommit in via den fria kvoten.

Lycka till med chansen att komma in som reserv nummer två // Anders, SYV