Gått i engelsk skola i högstadiet

29 jun 2016
Hej

Jag gick i en engelsk skola ( Internationella Engelska skolan i Enskede) och ska börja en svensk friskola ( Sjölins Gymnasiet Södermalm naturnatur ). Kommer "språkbariären" vara ett stort problem? Vad kan jag göra åt saken?

30 jun 2016

Om ”språkbarriären” kommer bli ett problem eller inte beror på hur bra din svenska är, även om den verkar bra utifrån skriften i din fråga! Om du har godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk från grundskolan (vilket du måste ha för att komma in så det antar jag att du har) ska du ha kunskaper nog för att kunna hänga med på utbildningen.

Det du skulle kunna göra om är att arbeta med din svenska så mycket som du känner för under sommaren för att på så sätt komma optimalt förberedd. Eventuellt kan du kontakta skolan för att höra med dem om de har några tips på vad du kan öva på.

Lycka till med studierna till hösten // Anders, SYV