Har jag någon chans att bli läkare?

19 jun 2016
Hej! Jag heter Adrian och går i 8:an. Jag har ganska nyligen upptäckt att jag vill bli läkare när jag blir stor, både för att jag är intresserad av människokroppen och för att jag gärna vill hjälpa andra människor. Jag har i nuläget inte "jättebra" betyg men har förbättrats otroligt mycket. Jag är bra i alla ämnen utan hemkunskap, matte, slöjd, geografi, musik och kemi. Jag är dock relativt bra i matte (C i betyg) och är inte hopplös i kemi. Jag har ganska lätt för de andra ämnena och de bör inte vara något större problem i matten. Jag är väldigt ambitiös och studerar väldigt mycket under lediga perioder.
Har jag någon chans?
Vad bör jag satsa på?

Mvh Adrian Nilsson

21 jun 2016

Hej Adrian,

Kul att höra om ditt nyfunna intresse och att du kämpar på bra med dina studier! Du har absolut en chans att bli läkare framöver. Det enklaste sättet att bli behörig till vidare studier för att bli läkare på högskolan är att studera det naturvetenskapliga programmet med den naturvetenskapliga inriktningen. En examen från den inriktningen med godkända betyg i alla de behörighetsgivande kurserna ger dig behörighet till vidare studier som läkare. I övrigt kan du välja något av de andra högskoleförberedande programmen och antingen välja till de kurser som behövs (matematik 4, fysik 2, kemi 2 och biologi 2) eller läsa de efter gymnasiet.

Sammantaget har du fortfarande chansen att studera vidare till att bli läkare, även om det kommer kräva hårt arbete och en del studerande på vägen.

Lycka till framöver // Anders, SYV