Sök utbildning 👉

Ska jag söka med 16 eller 17 betyg?

16 jun 2016
Hej!

Jag har betyg i 17 ämnen och Spanska som modernaspråk men när jag checkade gyantagningen så tog de bort 1 ämne vilket betyder att jag sänkte med poäng och sedan efter så stog mitt totala meritvärde fast man ansöker med 17 ämnen med? fast i mitt fall så ansöker jag med 16 ämnen.

Hur ska jag fixa detta eftersom jag är nästan på gränsen för att komma in på mitt gymnasium och för varje dag som går så blir det mer akut
MvH. Philiå AR

17 jun 2016

Hej Philip,

Om du har läst moderna språk kan du räkna med 17 betyg i din gymnasieansökan. Därför låter det konstigt att du ska söka med poängen från 16 ämnen om du har läst spanska (moderna språk) vilket ska ge dig rätt att söka med 17 betyg.

Du kan läsa mer om vad skolverket skriver om detta här: http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/om-skolverkets-statistik/vad-hander-kring-statistiken/17-amnen-ger-nytt-meritvarde-1.220342

För att ta reda på vad som hänt med just dina betyg kan du med fördel höra av dig till gymnasieantagningen och få en förklaring till hur de har räknat ihop dina poäng då det låter som att något kan ha gått snett.

Lycka till med dina poäng // Anders, SYV