Drömmer om att bli polis efter gymnasiet

09 jun 2016
Hej! Jag ska börja i 9an efter sommaren men har redan planer för framtiden. Att jobba som polis är det ända jobbet som verkligen intresserar mig men kan ingenting om gymnasie val dvs betygspoäng och program. Just nu ligger mitt betyg på 175, säkerhetsgymnasiet i kista är vart jag vill börja. Vilket program bör jag välja och hur mycket poäng ska jag ut med i 9an?

13 jun 2016

Spännande att höra om dina planer att bli polis i framtiden. Kraven som finns för att bli polis går att läsa på följande länk: https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

Det som gäller är att du behöver ha en grundläggande behörighet för att läsa på högskolan samt samhällskunskap 1b och historia 1b. För att uppnå detta kan det vara en fördel att läsa ett av de sex högskoleförberedande programmen, men det kan även vara möjligt att läsa till behörigheten på ett yrkesförberedande program. Således kan det vara bra att dels fundera på om du vill läsa högskoleförberedande eller yrkesförberedande samt om det finns något program som intresserar dig mer än övriga.

Vilken poäng som krävs, det är omöjligt att säga exakt men du kan kolla tidigare års antagningar här för att få en viss indikation på vad som kan tänkas krävas inför framtida år.

Slutligen kan jag även rekommendera att du kolla säkerhetsgymnasiets hemsida då det verkar finnas viktig information kring skolan där.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV