Bor i Småland, vill gå gymnasiet i Sundsvall

25 maj 2016
Hejsan är en 18årig tjej som tidigare hoppat av gymnasiet för att jobba men nu har jag bestämt att jag ska börja plugga, problemet är att jag bor i Småland och vill plugga i Sundsvall, boende är redan fixat men finns det någon chans att jag kan göra det? Om inte vad har jag för andra alternativ?

31 maj 2016

Du har chansen att söka till gymnasiet om du börjar senast första halvåret det år du fyller 20. Så där finns chansen absolut. Om du vill studera i en annan kommun än där du är skriven, då beror det lite på. Är det så att det du vill studera inte finns i din hemkommun, då kan du med fördel söka alla skolor och ha samma chans att komma in. Finns det du vill läsa i din kommun men du ändå vill läsa i en annan kommun, då går det till på samma sätt om du söker en privat skola, däremot hamnar du sist i kön om du söker till en kommunal skola.

Vidare finns det även andra alternativ i form av folkhögskola, komvux (från 20 år) samt yrkeshögskola som är olika varianter av vuxenutbildning. Där kan du läsa både gymnasiekompetens men även mycket annat. Du kan studera innehållet i dessa på denna hemsida

Sammantaget finns det lite olika alternativ för dig att begrunda kring hur du vill göra framöver.

Lycka till med vad du beslutar dig för att gå vidare med // Anders, SYV.