Sök utbildning 👉

Frågor om Teknikprogrammet

24 maj 2016
Hej jag har 2 frågor som inte riktig säker. Jag börja med första frågan först, Just nu gå jag på IM klass och jag gillar teknikprogrammet men jag vett inte riktig hur många ämnen krävs man har för att kom in på teknikprogrammet? Andra frågan är vad jobba dem med på teknikprogram? Jag menar med lektion och ämnen sådana. Tack för svar.

27 maj 2016

Hej!

För att bli antagen till teknikprogrammet måste man ha godkänt i matematik, svenska, engelska och alla NO-ämnen. Skolorna har olika intagningspoäng så det krävs också att man har godkända betyg i andra ämnen också så att man får ihop lite poäng.

Prata med din SYV på din skola så kan hen hjälpa dig att kolla upp vad intagningspoängen ligger på (de är olika beroende på skola). Du kan även hitta dem själv på gymnasium.se.

Din SYV kan även berätta vad teknikprogrammet innehåller och kanske ordna så att du får besöka en skola som erbjuder teknikprogrammet och få vara med en dag och gå på deras lektioner. På gymnasium.se hittar du också mer information om teknikprogrammet.

Lycka till med dina studier!

/Carolina, SYV