Vill gå på gymnasiet i Halmstad – bor just nu i Borlänge.

08 maj 2016
Hej! Jag har lite funderingar angående gymnasiet. Jag bor i borlänge som då ligger i dalarna men vill absolut inte gå gymnasiet här då jag har blivit mobbad osv här och trivs absolut inte i dalarna alls. Utan jag vill helst gå gymnasiet i Halmstad eller skåne pga att jag har släkten och mina bröder där nere så min fråga är alltså om du tror de skulle finnas nån chans att jag kommer in på gymnasie där nere fast jag bor här uppe och programmet redan finns här?

10 maj 2016

Hej!

Om du vill studera i Halmstad så ska du kolla ifall gymnasieskolan har riksintag. Här hittar du mer information om vad det är för något och vilka skolor som erbjuder det i Halmstad.

Sedan rekommenderar jag dig att ta kontakt med sin studie- och yrkesvägledare på din nuvarande skola och få hjälp att göra din ansökan till gymnasieskolan. Hen kan även hjälpa dig att komma i kontakt med studie- och yrkesvägledaren i Halmstad.

Glöm inte att ordna boende och ordna med ekonomin (CSN) så att du får rätt studiemedel.

Lycka till med dina studier och jag hoppas att det blir bättre i Halmstad!

/Carolina, SYV