Sökt till samhällsvetenskapliga programmet men vill bli tandläkare i framtiden.

07 maj 2016
Hej det är så att jag går i 9an nu och ska börja gymnasiet snart,jag har valt samhällsprogrammet med inriktningen beteende men jag vill jätte gärna bli tandläkare i framtiden men kan tyvärr inte välja naturprogramet eftersom att jag inte är så bra på matte så min fråga till dig är kan jag bli tandläkare om jag går samhällsprogramet?

10 maj 2016

Hej!

För att bli antagen till tandläkarprogrammet på universitetet behöver du ha grundläggande behörighet och sedan minst godkänd betyg i matematik 4, biologi 2, kemi 2 och fysik 2. Samhällsvetenskapliga programmet är ett högskoleförberedande program så du kommer att få grundläggande behörighet, de du aktivt måste välja till är naturkurserna så som biologi, fysik, kemi och matematik.

Det är inte omöjligt för dig att studera till tandläkare efter gymnasiet! J

För att du ska få rätt behörighet/rätt kurser så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en studie- och yrkesvägledare på din gymnasieskola och skapa en studieplan. Hen kan hjälpa dig att välja rätt kurser som ger behörighet till universitetet.

Här hittar du mer information om Tandläkarutbildningen.

Lycka till med dina studier!

/Carolina, SYV