Utbytesår - går det att förlänga?

01 maj 2016
Hejsan!

Jag är inne på mitt andra år på gymnasiet och har nu mitt i året åkt iväg på ett utbytes år till Australien. Nackdelen (eller fördelen, beror på hur man ser det) är att jag blivit så fäst vid landet att jag börjar överväga att stanna ett år till. Detta gjorde mig nyfiken och jag undrar då om det finns någon gräns på hur länge man kan vara frånvarande ifrån själva skolan för att exempelvis plugga eller arbeta på annat håll? Helt enkelt, om det finns något som går emot att jag stannar ett extra år här för att arbeta och sedan kommer tillbaka för att göra klart gymnasiet.

Tack på förhand för svar!

03 maj 2016

Hej!

Vad roligt med ett utbytesår, Australien måste vara helt fantastiskt!

Om du har åkt via en organisation borde du ta kontakt med dem och ställa din fråga, du måste även kolla upp ditt visum så att det inte blir några problem att du stannar ett år till. Det finns olika visum så kolla upp att du får jobba och studera samtidigt och inte bara göra en sak.

Har du åkt själv så är mitt tips att du tar kontakt med din gymnasieskola och frågar ifall det är OK. Du får vara beredd på att du kommer hamna efter i Sverige och det finns en chans att du får gå om ett år.

Men, vill du verkligen stanna så tycker jag verkligen att du ska satsa. Studera utomlands är suveränt och man lär sig en massa!

Lycka till!

/Carolina, SYV