Läsa gymnasiet på distans pga mammaledighet

27 apr 2016
Hej Hej jag är en tjej på 16 år som är gravid. Jag kommer snart gått klart mitt första år på gymnasiet på vård och omsorg lärling men jag undrar nu eftersom jag till höst kommer att byta skola (pga flytt) och det finns endast vanligt voo program. Måste jag gå om ett år? eller kan jag plugga upp det jag inte gjort och sen undrar jag om jag kan plugga 2a året i gymnasiet på distans eftersom jag kommer vara hemma med bebisen.? Har du några tips om hur jag kan lösa detta?

03 maj 2016

Hej!

Eftersom det inte står vilken skola du ska flytta till så kan jag inte svara ifall det är möjligt för dig att studera på distans. Mitt tips är att du bokar in ett samtal med studievägledaren på din framtida skola och skapar en studieplan.

I studieplanen skriver ni ner vilka kurser du har läst, vilka kurser du ska läsa för att få en gymnasieexamen och ni fyller även i vilka det är som kan läsas på distans och vilka du ska läsa efter din mammaledighet.

Lycka till med dina studier och grattis till graviditeten!

/Carolina, SYV