Fortsätta gymnasiet efter high school-år utomlands

17 apr 2016

Min son som går ut 9:an till sommaren planerar att komma och bo hos mig i USA ett år för att gå på High school som "utbytesstudent@. Han söker självklart in till gymnasiet och hoppas att han kommer in på några av de val han gjort.

Men vad gäller med studieuppehåll och möjlighet att behålla sin plats till året efter då han kommer hem igen och vill "fortsätta"? Vart vänder vi oss och vad säger regelverket?

Mvh,
Jenny

19 apr 2016

Hej Jenny,

Regelverket säger att det är skolan som bestämmer om din son kommer kunna tillgodoräkna sig det år han läser utomlands eller inte. Det kan bero på vilka kurser han kommer läsa i USA och en del andra faktorer. Således är det bra om ni vänder er till skolan och pratar med studie- och yrkesvägledare för att se om detta är möjligt eller inte. Det blir lite knepigt nu, i och med att han inte är antagen på någon skola, men ett försök med att få kontakt med den SYV som arbetar i skolan där ni tror att han kommer in är ett bra förslag. Annars är det viktigt att ni tar kontakt med hen om det går så fort ni vet var din son kommer in.

Det finns lite mer information kring detta via denna länk

Lycka till framöver med de häftiga studieplanerna // Anders, SYV