Har F i engelska i åk 7, kan jag komma in på ett yrkesgymnasium?

03 apr 2016
Jag går i 7an och har F i engelska ? Kommer jag komma in på ett yrkes gymnasium (handel) kan man gå handel men samtidigt läsa upp betyget ? Hur stor chans finns att jag kan göra det ? Och hur ansöker man till PRO?

05 apr 2016

Om du har ett F i engelska i 7:an har du fortfarande möjligheten att plugga hårt och få upp betyget till ett E vilket gör det enklare för dig att komma in på en utbildning på gymnasiet. Skulle det vara så att du inte får godkänt i just engelska kan det finnas möjlighet att du kan läsa så kallat programinriktat individuellt val, där du läser på ett yrkesprogram och samtidigt läser upp betyget i engelska. Då behöver du godkänt i: svenska/svenska som andraspråk, matematik och fyra andra ämnen för att kunna komma in där.

Angående sista frågan om hur du ansöker till PRO vet jag inte riktigt vad du menar med PRO. Den enda PRO jag känner till är pensionärernas riksorganisation men jag antar att du menar något annat. Återkom gärna med ett förtydligande kring förkortningen.

Lycka till med engelskan framöver // Anders, SYV