Behöver förklaring av poängräkningen för gymnasieantagningen

03 mar 2016
försöker fatta sonens ansökningar. Han vill läsa Samhällsvetenskapligt gymnasium. Vi finner att på Katrinelundsgymnasiet i Göteborg var snittintagspoängen 2015 233,5 poäng, och i Uppsala Katedralskolan står det 15,5 poäng.

Vad är det för olika skalor? Finns det nån sajt där poängräkningen (de två uppenbarligen olika varianterna) förklaras?

Med vänlig hälsning,
Lars Blad

04 mar 2016

Hej Lars,

Jag förstår att det kan vara konfunderande med alla siffror som finns angående ansökan till gymnasiet. Den första siffran (233,5) är antagligen antagningspoängen för förra året vilka generellt brukar ligga mellan någonting på 100 till 340 (exklusive program med antagningsprov). Den andra siffran (15,5) gissar jag är genomsnittlig betygspoäng hos eleverna vid ett program vilket kan variera mellan 0-20. Alltså att om alla elever på ett program har alla A:n, då skulle den siffran vara 20. Skolverket bistår med denna statistik. Som sagt är detta mina gissningar till de två olika siffrorna, det skulle kunna vara något annat men ofta brukar dessa två olika kategorier diskuteras i samband med gymnasieval.

Hoppas svaret kommer till nytta // Anders, SYV