Vill bli läkare eller psykolog - vilket gymnasieprogram ska jag välja?

28 feb 2016
Hej! Jag har fortfarande inte riktigt en klar bild över vad jag vill utbilda mig till men har tänkt en del på läkare och psykolog och undrar om det finns en utbildning som ger en behörighet till båda?

29 feb 2016

Hej!

Behörighetskraven för att komma in på läkarlinjen är att du ska ha en högskoleförberedande gymnasieexamen inklusive följande ämnen: Biologi 2 Fysik 2 Kemi 2 Matematik 4. För att komma in på psykologlinjen behöver du ha (utöver den grundläggande högskoleförberedande gymnasieexamen) läst: Matematik B och Samhällskunskap 1b eller 1a1/1a2. Det går säkerligen att kombinera ihop dessa ämnen utifrån olika inriktningar men alla kurser som krävs för behörighet till båda yrkena finns med i det naturvetenskapliga programmet med naturvetenskaplig inriktning.

Lycka till med dina framtida utbildningsval // Anders, SYV