Kan jag åka utomlands en termin utan att gå om?

15 feb 2016
Hej!
Jag undrar om jag under mitt sista år på naturvetenskapliga programmet skulle kunna vara borta en termin ifrån skolan. Under denna termin vill jag då åka på någon typ av utbyte. Sen vill jag komma tillbaka till skolan och ta studenten med mig klass. Jag förstår att jag troligtvis kommer att behöva kompletera lite efteråt men det är jag beredd att göra. Jag kommer bara att läsa svenska, biologi 2, samhälle 2 och engelska 7 under det året (samt gymnasiearbete).
Kan jag göra detta på något sätt? Var skulle jag kunna åka i 1 termin i såna fall?
Tack på förhand!

16 feb 2016

Den som kan bedöma din fråga bäst är antagligen studie- och yrkesvägledare på din skola och du bör prata med hen om det finns möjlighet att göra detta. Det finns många olika faktorer som kan påverka om det är möjligt att göra eller inte. Vart du kan åka är också en fråga du bör lyfta med SYV på skolan då det kan skilja mellan skolor om det är möjligt att resa bort en termin eller inte.

Gymnasiearbetet är ett måste för att kunna få ut en gymnasieexamen och antagligen svenskan då det utifrån dina kurser verkar som att du läser ett högskoleförberedande program. Utan godkänt betyg i dessa kurser kommer du inte få ut en gymnasieexamen vilken är bra att ha för framtiden.

Sammantaget rekommenderar jag starkt att höra med SYV på din skola för att få svaren på dina funderingar.

Lycka till med dina planer framöver // Anders, SYV