👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Flytta från Grekland till Sverige och läsa gymnasiet

14 feb 2016
Mitt namn är Konstantinos 50 år. Jag är pappa till två tjejer 16 och 14 år resp. Jag är svensk medborgare och bor i Grekland de sista 20 år. Tjejerna fick svensk medborgaskåp i Augusti .Båda har fått samordningsnummer. De vill komma till Sverige för att fortsätta läsa på gymnasiet. Den äldsta är jätte duktig på att rita komiks och har en stor porfoljo. Hon läser svenska via skype på folkuniversitet har redan avsultat A1. Den yngre är duktig på vattenpolo och har nationela meriter. Båda har slutat Engelska B2 Cambridge. Frågan är om det finns skola som har internat så att de kan få bo i. Vilka villkor krävs ? Vi föredra, Stockholm, Linköping eller Karlskrona eftersom vi har kompisar i de städerna så att tjejerna kan få hjälp i fall de behövs.
Tack
MVH
Konstantinos

16 feb 2016

Hej Konstantinos,

Kul att höra om dina döttrars intressen och kunskaper! På denna sida på Skolverkets hemsida kan du se vad det är som gäller för att söka till gymnasiet:

Du är behörig att söka till gymnasieskolan om du är under 20 år, bosatt i landet. Dessutom krävs:

• För behörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen.
  • För behörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska, engelska och matematik och i minst nio andra ämnen.”

Om dina döttrar inte har betyg från en svensk grundskola behöver deras betyg från utlandet valideras eller så kan de genomgå en prövning för att visa sina kunskaper. Det som du behöver göra är att ta kontakt med den kommun där de är intresserade av att studera i, förslagsvis antagningskansliet där. Här hittar du kontaktuppgifter till alla antagningskanslier

De kan hjälpa dig med din fråga, eller hänvisa vidare till den som kan det.

Lycka till med allting // Anders, SYV.