Får man börja gymnasiet när man är 20 år?

01 feb 2016
Hej jag heter sahra bor i forserum går skolan i Nässjö jag vill söka gymaniet jag har varit Sverige tre år jag går imspråk jag vill söka gymaniet nu jag är 19 jag född i19960820 i sommer jag fylla 20 år för man komma in Mjölby gymaniet ? Om man fylla 20 I sommeran?

03 feb 2016

Hej Sahra,

De generella reglerna för gymnasieskolan (utifrån skollagen) är att: ”påbörjar sin gymnasieutbildning under tiden till och med det första kalenderhalvåret det år de fyller 20 år”. Detta betyder tyvärr att du senast skulle ha påbörjat din utbildning under första kalenderhalvåret i år eftersom du fyller 20 i år. Däremot finns det andra sätt att läsa in samma gymnasiekompetens, exempelvis folkhögskola eller via komvux. På Studentum.se kan du söka efter olika varianter på utbildning som du kan söka till. Studie- och yrkesvägledare på den skola du nu går i bör också kunna hjälpa till med de olika alternativ som finns.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV