Kan man läsa på komvux när man är 19 år?

31 jan 2016
Hej, jag började aldrig i gymnasiet utan började jobba. Sen fick jag plats på en folkhögskola men det fungerade inte pgr av den varierande nivå på kunskap, ålder och språk och fokus blev bara på de elever som hade svårt - det blev för stökigt tyckte jag och hoppade av. Nu visar det sig att man måste vara 20 år för Komvux. Har via Skolslussen endast blivit hänvisad till en kurs en dag i veckan på ett gymnasium men det räcker inte. Panik - kan man få dispans att få en Komvux plats trots 19 år? Jag vill läsa Naturvetenskap.

01 feb 2016

Tråkigt att höra om dina erfarenheter av folkhögskolan! Det stämmer att 20 år är gränsen för Komvux, däremot kan det finnas möjlighet till att få dispens för att börja där innan du är 20 år gammal. Det du behöver göra är att söka dig till en studie- och yrkesvägledare, förslagsvis på det gymnasiet där du nu börjat och fråga vem det är du kan vända dig till. Möjligheten till att eventuellt få dispens beror på din situation och där kan studie- och yrkesvägledaren på din skola förhoppningsvis hjälpa dig med vart du ska vända dig för att försöka få dispens.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV