Sök utbildning 👉

Adressändra innan gymnasievalet, hur långt innan?

30 jan 2016
Hej, jag bor i Ulricehamn men söker en skola som har upptagningsområde i Göteborg. För att jag ska ha en chans att komma in där tänkte jag folkbokföra mig hos min pappa som bor i Alingsås som också tillhör denna skolans upptagningsområde. Får skolan automatiskt reda på att jag har bytt folkbokförings adress eller behöver jag kontakta skolan på något sätt och meddela dem om mitt byte?
Sen undrar jag även hur lång tid innan antagningen jag måste göra denna folkbokförings ändring.
Tack på förhand!

02 feb 2016

Enligt den här informationen från Skatteverket  överförs uppgifter veckovis till kommunernas förvaltningar vilket borde betyda att det även når skolorna. Hur lång tid innan du måste göra ändringen i din folkbokföring vet jag inte, det får du nog vända dig till skatteverket för att ta reda på exakt. Då din fråga eventuellt är brådskande rekommenderar jag att du vänder dig till studie- och yrkesvägledare i din egen skola som kan hjälpa dig med mer exakt information kring din fråga.

Stort lycka till med ditt gymnasieval // Anders, SYV