Frågor om ekonomiprogrammet på gymnasiet

27 jan 2016
Hej!

Jag har några frågor om ekonomiprogrammet:

Vilka inriktningar finns det att välja mellan senare om man väljer Ekonomi - ekonomi och vilken ska man ta om man är intresserad av internationella perspektiv, samhälle och politik?

Vad skiljer ekonomiprogrammet från samhällsprogrammet förutom att du läser ex. företagsekonomi istället för exempelvis geografi och religion? Kan man välja till att läsa geografi eller någon annan kurs senare på programmet?

Är behörigheten större om du läser ekonomiprogrammet istället för samhällsprogrammet? Får jag större valmöjligheter efter gymnasiet om jag går ekonomiprogrammet istället för samhäll?

Tack!

01 feb 2016

Hej!

En examen från ekonomiprogrammet med inriktning mot ekonomi förbereder dig huvudsakligen för vidare högskole- och universitetsstudier inom ekonomi. Där finns det en uppsjö av olika möjliga utbildningar du kan läsa. Kolla in den här länken och välj ekonomiprogrammet, så kan du se några yrken du kan vidareutbilda dig emot

Om du är intresserad av att läsa om internationella perspektiv, samhälle och politik på högskolenivå finns det många olika vägar att gå. För att få den bästa informationen kring val av kurser på högskola/universitet kan det vara bra att vända dig till en studie- och yrkesvägledare på en högskola/universitet eller söka efter utbildningar på: www.antagning.se

Skillnaderna mellan de två programmen är inte så stora utan som du säger är det vissa kurser som skiljer, men båda förbereder dig för studier på högskolan. Oavsett vilket program du väljer kan du oftast (ibland beror det på skolan) välja till kurser som det andra programmet har om det är något du är intresserad av att läsa.

Gällande frågan om du får större valmöjligheter så är det först viktigt att betona att båda programmen ger dig en grundläggande behörighet för vidare studier på t.ex. högskola. Med skolans programfördjupning och de individuella valen kan du anpassa ditt program till vad du vill läsa efter gymnasiet. För att ta ett exempel, om du vill läsa till civilekonom behöver du bland annat ha läst Ma3. Ma3 ingår som en del i Ekonomi-Ekonomi, men om du t.ex. läser Ekonomi-Juridik eller Samhälle-Samhälle kan du välja till den kursen istället.

Hoppas att svaret redde ut dina funderingar // Anders, SYV