Frånvaro i gymnasiet, vad gäller?

15 jan 2016
Sonen går på tvåan i gymnasiet och tycker att det är rörigt och dåligt med info. Därtill mår han psykiskt dåligt samt håller på att utredas för en annan sjukdom.

Sammantaget gör det att han måste vara ifrån skolan en del.
När vi bad skolan om hjälp med info, struktur och förståelse för bortfallen fick vi höra att "vi måste visa läkarintyg" annars anmäler de till CSN. Det är det enda rektorn kunde "hjälpa" med. Nu håller vi på att samla in läkarintyg från flera olika håll men det känns förnedrande...

Behöver inte skolan hjälpa en elev som inte mår bra?
Var går frånvarogränsen för att anmälas till CSN?

18 jan 2016

Hej!

Det är tråkigt att höra att din son inte mår bra och att han upplever situationen i skolan som rörig! I skollagens 25:e paragraf går det att se att det inom gymnasieskolan ska finnas tillgång till elevhälsa i form av skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator samt specialpedagogisk personal.

Angående frågan om CSN så går det att läsa här på CSNs hemsida att all ogiltig frånvaro som uppgår till fyra timmar eller mer ska rapporteras från skolan till CSN.

Jag hoppas verkligen att din son får den hjälp han behöver för att må bättre! Med vänlig hälsning // Anders SYV