Kan man bli veterinär om man läser samhällsvetenskapsprogrammet?

01 jan 2016
Hej! Jag har lite frågor om veterinärutbildning. Jag har velat bli det sen jag var liten och jag vet vilket gymnasium jag vill gå på. Det jag vet är att jag inte kommer komma in på naturlinjen då jag inte kommer kunna höja mig så mycket. Jag undrar om man kan bli veterinär om man får samhälle linjen? Tack för hjälpen.

07 jan 2016

Hej!

Vill man studera på veterinärprogrammet så behöver man läsa matematik 4, biologi 2, kemi 2 och fysik 2. Dessa kurser får man om man väljer naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap. Dessa 4 kurser är tillsammans 400 poäng. Läser man på samhällsvetenskapsprogrammet så finns inte dessa kurser där, och om man väljer någon av dem som individuellt val så är det bara 200 poäng. Då får man komplettera de andra kurserna efter gymnasiet, vilket försvårar när man söker till universitet då man hamnar i en annan urvalsgrupp. Så det bästa är att läsa naturvetenskapsprogrammet.

Veterinärprogrammet är en av de tuffaste utbildningarna att komma in på. Kan vara bra att ha med i sina planer. Tycker man att det verkar vara en tuff väg att gå så kan man ju fundera lite på om det finns andra yrken som är relativt lika? Vilka yrken finns det där man jobbar med djur? Kanske vill man hjälpa, inte bara sjuka djur, utan sjuka människor. Vilka yrken finns då? Lite frågor att fundera på.

Lycka till!

Caroline, SYV