Kan jag få inackorderingsbidrag under gymnasiet?

25 nov 2015
Hej!
Jag har bestämt mig för att gå på programmet HA för jag har funderat på att antingen starta eget företag eller jobba som kanske butikssäljare då det är yrken som lockar mig. Jag ska välja nu i februari och jag är så nervös över just en sak. Jag bor i Gävle och jag ser inga möjligheter här i Gävle för mig utan därför vill jag flytta härifrån till Falköping där min pojkvän bor och vi hade då tänkt flytta ihop och jag vill gå på friskolan där. Men HA-programmet finns här i Gävle redan. Men då är de ju med bidrag, våran syv har inte tid för samtal just nu men hon sa att man kan kanske få inackorderingstilläg om man söker en friskola, är det verkligen sant? Min pappa är sjukpensionerad om de har någon betydelse och eftersom jag bara kommer vara 16 då så finns de ju inte mycket bidrag, men vilka bidrag finns det och hur fungerar dem?

27 nov 2015

Hej!

Studiehjälp vid gymnasiestudier

Är du under 20 år och studerar på gymnasiet är du berättigad till att få studiehjälp. Studiehjälpen består av tre olika typer av bidrag:

• Studiebidrag
  • Inackorderingstillägg
  • Extra tillägg

Studiebidraget behöver du inte ansöka om, förutsatt att du ska studera i Sverige. CSN kommer att skicka ett beslut om studiebidrag till dig (om du är myndig) eller dina föräldrar inför varje nytt läsår. Extra tillägg och inackorderingstillägg måste du däremot ansöka om hos CSN.

Inackorderingstillägg vid gymnasiestudier

Inackorderingstillägg får du om du studerar på en fristående gymnasieskola, hemortsskola eller en riksinternatskola, och har minst 2 timmars resväg varje dag.

För att få inackorderingstillägget måste du ha sökt ett gymnasieprogram med en nationell inriktning som inte motsvaras av ett gymnasieprogram i din hemkommun. Du kan också ha sökt ett gymnasieprogram utan nationell inriktning som leder till ett annat yrke än motsvarande program i din hemort och fortfarande få inackorderingstillägg. Väljer du ett gymnasieprogram som också finns i din hemkommun, men som tillämpar annan pedagogik, andra individuella val eller valbara kurser, har du inte rätt till inackorderingstillägg.

Har du sökt en gymnasieutbildning i din hemkommun, men inte blivit antagen, har du rätt till inackorderingstillägg för att gå i en gymnasieskola som ligger i en annan kommun. Om dina föräldrar arbetar eller bor utomlands är det lönt att ta reda på om du är berättigad inackorderingstillägg.

Extra tillägg under gymnasiestudier kan du söka om du behöver mer pengar än studiebidraget. CSN kontrollerar hur mycket pengar dina föräldrar har och bestämmer sedan om du kan få extra tillägg. CSN räknar ut hur mycket dina föräldrar tjänar innan de betalar in skatt. Har de pengar på banken eller aktier räknas de också in. Du kan få extra tillägg om du är under 20 år. Men du måste studera heltid på en gymnasieutbildning.

Så här mycket pengar kan du få i extra tillägg:

• Om föräldrarna tjänar mindre än 85 000 kronor om året får du 855 kronor i månaden.
  • Om föräldrarna tjänar mellan 85 000 och 104 999 kronor får du 570 kronor i månaden.
  • Om föräldrarna tjänar mellan 105 000 och 124 999 kronor får du 285 kronor i månaden

Lycka till med dina studier!

Caroline, SYV