Sök utbildning 👉

Flytta till annan ort för att läsa gymnasiet

16 nov 2015
Hej!
Jag är en tjej som är 15 år och bor i Gävle. När jag ska söka gymnasium nästa år hoppad jag på att komma in i en skola nere i Göteborg som Jah läst om som verkar väldigt bra då skolan i Gävle inte lockar mig alls. Jag vill gå barn och fritid-socialt då jag sedan liten drömt om att bli väktare.
Jag har då frågorna:
1. Hur blir de med bidrag om jag flyttar till en egen lägenhet?
2. Kan skolan ta emot mig fast jag inte kommer ifrån Göteborg?
3. Man får ju veta om man kommit in eller ej i mitten av sommaren, hur gör man då med att fixa en egen lägenhet? Man kan ju inte hyra en lägenhet på så kort tid vill jag mena?
4. Finns det stor möjlighet att få ett "ungdomsjobb" i Göteborg så att man får in en bättre ekonomi?
Tack i förhand!

18 nov 2015

Hej!

När det gäller att läsa på annan ort än där man bor så gäller lite olika regler. Vad gäller ekonomi och bidrag för att studera på annan ort kan du hitta lite information här.

Det är möjligt att bli antagen på en annan skola än i sin hemkommun. Mitt råd är att kontakta skolan. De kan hjälpa dig på bästa sätt. Vad gäller sommarjobb och lägenhet är det bästa att kontakta kommunen, i detta fallet Göteborg, för att få veta vilka möjligheter som finns.

Lycka till!

Caroline-SYV