Får man bidrag för resor när man går gymnasiet i annan ort

29 okt 2015
Hej! Jag bor i Kalix och skulle vilja gå på gymnasiet med inriktning EK i Luleå på NTI-gymnasiet. Får man extra studiestöd och betalt busskort för detta? Jag läste någonstans att man kunde inte få betalt busskort om samma linje fanns i hemkommunen. Stämmer detta?

02 nov 2015

Hejsan. Kommunen kan välja att bevilja busskort till en annan skola men det måste du ansöka om. Här är numret till din kommun, be att få prata med någon på barn och utbildning angående gymnasieresor. 0923 - 650 00
Något extrastöd finns inte särskilt, man kan söka inackorderingsbidrag via CSN om man bor på skolorten men då kommer du ju inte få busskort med all sannolikhet eftersom inackorderingsbidraget förutsätter att du bor på skolorten.

Vänliga hälsningar SYV Therese

Enligt denna handbok har du rätt till reseersättning, men jag vill ändå rekommendera  dig att kontakta  kommunen. (se bilden)

Elevresor