👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vill bli mekaniker, vilken gymnasielinje ska jag gå?

27 okt 2015
Hej
jag heter mohamed jag går i åttan.jag har redan börjat fundera på vad jag vill jobba som. Min dröm är att bli mekaniker (bilar) men jag undrar vad man behöver för betyg?, och i vilka ämnen? Och vilken gymnasielinje ska jag välja?

28 okt 2015

Hej Mohamed!

Vad roligt att du börjat fundera redan, det är bra, det är ju snart dags för val i åk 9. Vad kul att du har en dröm! Om du vill bli mekaniker är Fordon och transportprogrammet ett utmärkt val! Det är dessutom ett yrkesprogram vilket innebär att du både gör praktik under gymnasietiden och att du är färdig att ge dig ut och arbeta så fort du gått ut gymnasiet.

Det är som regel inte några jättehöga poäng för att komma in på fordonsprogrammet men jag rekommenderar dig att se till att ha minst E i alla ämnen. Det är inga specifika ämnen som behövs för fordonsprogrammet. Gå in på Gymnasium.se och välj den ort du bor på och välj även program Fordon och transport, så ser du vilka skolor som finns i ditt område. Där kan du se antagningspoäng och det finns även kontaktformulär till skolorna så du kan fråga om antagningspoäng ifall skolan inte angett det på sidan.

Du kan också be din SYV att ordna en prova-på dag på en skola som har fordons- och transportprogrammet så du får känna på hur det är. Fordonsprogrammet är inte högskoleförberedande så om du vill studera i framtiden så får du antingen prata med skolan du kommer gå på om de har de kurser som krävs för högskolebehörighet(svenska 2+3, engelska 6) alternativt kan du plugga på komvux i framtiden om du någon gång vill plugga vidare. Har du fler frågor så hör av dig, alternativt chatta med mig online på måndagar och onsdagar kl. 18-21 .

Lycka till! Vänliga hälsningar SYV Therese