Översätta utländska gymnasiebetyg

23 okt 2015
Hej
Jag har ett utländsk gymnasieslutbetyg med särskild behörighet i följande ämnen:
drott och hälsa A
KINESISKA STEG 3
MATEMATIK A
Samhällskunskap A
Thailändska
Dessutom har jag meritvärde: 19.40

I svarige har jag läst Mate B, Mate C, Mate 4, Engelska A, Engelska B och Kemi 1 på komvux och fick MVG eller A betyg på alla. Hur kan jag räkna ut mina meritpoäng eller hur vet jag om min betygställning. Jag har ingen ideèr om läget för att komma in till högskolan.

PS. Kommer att läsa Fysik 1,2 och kemi 2 sen.

MVH

26 okt 2015

Hejsan.

Jag skulle råda dig att kontakta studie- och yrkesvägledare på Komvux där du bor för att få hjälp att räkna om dina utländska betyg.

För att komma in på högskola/universitet krävs en gymnasieexamen från högskoleförberedande program eller från ett yrkesprogram, då kompletterat med svenska 2+3 och engelska 6.

Här hittar du information om utländska betyg

Bokstavsbetyg i kurser som lästs i den nya gymnasieskolan översätts så här:

Icke godkänd (IG): 0

Godkänd (G): 3

Väl godkänd (VG): 4

Mycket väl godkänd (MVG): 5

Hoppas du känner dig nöjd med svaret så långt.

Vänliga hälsningar Therese Studie- och yrkesvägledare