Går estetiska programmet och vill bli veterinär

23 okt 2015
Hej!
jag går i gymnasiet estet och media. Det sista året funderar jag mycket om att plugga vidare till veterinär men jag har inte fysik, kemi och matte B i skolan. Undrar hur ska det gå för mig? Jag vill inte byta programmet nu på gymnasiet, undrar om det går att ta bara matte, fysik och kemi kurser efter gymnasiet?? Tack.

23 okt 2015

Hejsan. Det kommer gå jättebra för dig! Du läser ett högskoleförberedande program vilket är en stor fördel eftersom det ger en grundläggande behörighet till högskolan. Du kan läsa de kurser du saknar via komvux. Antingen väljer du att läsa distans(hemma) eller att man sitter på komvux och läser. Du kan också välja att läsa ett naturvetenskapligt basår på universitetet, räkna då med att du måste läsa Matematik 2a/2b/2c på Komvux först för att vara behörig.

Så antingen läsa matte på komvux och sedan ett naturvetenskapligt basår och sedan veterinärprogrammet, alternativt läser du in alla kurser på komvux som du behöver för att söka till veterinärprogrammet.

Det kan också vara så att din skola du går på nu erbjuder matte 2 som individuellt val eller utökad studiekurs. Om du är bra på matte och hinner läsa ifatt så kan det ju finnas möjlighet att du får hoppa på den kursen nu. Prata med syven på din skola eller din mentor om det. Annars är det inga problem alls att läsa in kurserna på komvux.
Kontakta Komvux där du bor så får du hjälp! Lycka till!

Vänliga hälsningar Therese, Studie och yrkesvägledare