Måste jag gå natur-natur för att bli tandläkare?

15 okt 2015
Om jag ska bli tandläkare måste jag gå på natur natur eller kan jag gå på natur samhälle?

20 okt 2015

Hej!

Kravet för att söka in på Tandläkarprogrammet är Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi. När jag tittade på några skolor i Stockholmsområdet så hade båda inriktningarna Biologi,Fysik,Kemi,Matematik nivå 2 i sina inriktningar. Det kan dock skilja sig mellan skolor. Programgemensamma ämnen är Matematik 3c, Kemi 1 , Fysik 1, Biologi 1. Men som sagt, inriktningsämnena kan ju variera på skolorna även om just de jag tittade på hade de kurserna som behövs för tandläkarprogrammet. Utan att veta exakt vilken skola du vill gå på skulle jag rekommendera dig Natur/natur.

Mvh, Therese Karlsson, SYV