Vill bli behörig till gymnasiet

15 okt 2015
Hej jag heter Alex och jag är 17 år gammal. Jag behöver läsa in årskurs 9 så att jag får betyg inför gymnasiet. Hoppade av min skola pga jag inte trivdes och nu behöver jag hjälp med att få komma in på en skola i Stockholmsområdet, helst i Bromma där jag nu är bosatt... Hur gör jag?

Mvh Alex

20 okt 2015

Hejsan.

Det finns introduktionsprogram där man går på en gymnasieskola och läser in de ämnen som saknas.  Preparand är ett ”snabbtåg” där man under ett år läser in de kurser som saknas. Programinriktat val måste man ha godkänt i svenska, engelska, matte och fyra ämnen till. På yrkesintroduktion får eleverna en yrkesinriktad utbildning som underlättar för dem att etablera sig på arbetsmarknaden eller som leder till studier på ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och ämnen från nationella program i gymnasieskolan.

Jag tycker du ska fundera på först och främst vilken gymnasieutbildning du är intresserad av. Därefter vänder du dig till den skolan du tycker verkar intressant så kan SYV:en där hjälpa dig att söka in på något introduktionsprogram. Förslag på skolor hittar du på www.gymnasium.se sök på ort och sedan på det program du är intresserad av.

Mvh, Therese Karlsson, SYV