Utbytesår under gymnasiet

04 okt 2015
Hej!
är intresserad utav ett utbytes år under min gymnasieutbildning. Kan man när man kommer tillbaks till Sverige ta till godo de kurser man går i utlandet? Och vet ni om något gymnasium i Skåne har kontakt med dessa utländska gymnasium.

tack på förhand,
Charlotte Todeschini

06 okt 2015

Hej Charlotte!

Vad kul att du vill åka utomlands, det kommer vara en jätterolig upplevelse där du lär dig mycket!

Här kan du läsa mer om att läsa utomlands under ett utbytesår i gymnasiet.

Här kan du se lite om hur det fungerar att tillgodoräkna sig kurser när du kommer tillbaka

Som det står där är det bra att du hör med SYV eller rektor på din skola innan du åker iväg på utbytesår. Det är nämligen skolan i Sverige som bestämmer om du kan tillgodoräkna dig de kurser du läst utomlands när du kommer tillbaka till Sverige. Det är nog inte heller hela världen om du går om en årskurs när du kommer till Sverige igen, det är det många gånger värt för att åka iväg utomlands ett år :)

Angående om något gymnasium i Skåne har kontakt med skolor utomlands är mitt tips att du kollar med de skolor du är intresserad av att läsa på och ser vad de har för kontakter/kan erbjuda för möjligheter för dig att åka utomlands.

Lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se