Jag är stressad och har F i engelska 5.

16 sep 2015
Hej! Jag är väldigt stressad nuförtiden. Jag går på gymnasiet sista året, på vård och omsorgsprogrammet. Mitt problem är att jag har F i engelska 5. Vill gärna veta om jag ändå kommer få min gymnasieexam? jag inte får det, vad händer då? Vad bör jag göra? Ska jag läsa engelska 5 och 6 på komvux och sedan söka en utbildning på universitet? Jag har A i alla övriga ämnena och vill bli Advokat.

17 sep 2015

Hej!

Ojdå, det var inte bra att du är stressad! Har du pratat med din mentor eller studievägledaren på din skola om hur du känner/mår? Att gå runt stressad är inte bra alls – för både kropp och själ.

Du skriver att du vill bli advokat, för att komma in på juristprogrammet måste du ha godkänt i Engelska 5 så det är viktigt att du antingen skapar en studieplan tillsammans med SYV/mentor och tar igen kursen under gymnasietiden. Om det skulle bli allt för mycket kan du studera upp betygen på Komvux i din hemkommun. Oroa dig inte över det, utan allt går att lösa!

Den särskilda behörighet du behöver för att söka in till juristprogrammet är:

Godkänt betyg i Historia 1b alt 1a1+ 1a2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 (detta kallas särskild behörighet).

Lycka till med dina studier!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV